Bugun...
Reklam
“Sağlığınız için su tüketin”


Beslenme ve Diyet Uzmanı Merve Ateş Sağlık Köşesi
merveates@medikarhastanesi.com
 
 

İnsan vücut suyunun %10’unu yitirdiğinde yaşamı tehlikeye girer, vücut suyunun %20 oranında eksilmesi ölümle sonuçlanır. Yaşa ve cinsiyete bağlı olmakla birlikte yetişkin bir insan vücudunun ortalama %59’u sudur. Vücutta oluşan çeşitli atıkların uzaklaştırılması, ilaç ve kimyasalların toksin etkilerinin ortadan kaldırılması için yeterli su tüketimi oldukça önemlidir.

Besinlerin sindiriminde görev alan enzim sistemleri çalışmak için suya ihtiyaç duyar. Sağlıklı bir sindirim için su tüketimimize dikkat etmeliyiz. Vücut sıcaklığının düzenlenmesinde görevlidir.

Cilt sağlığının ve elastikiyetinin sağlanmasında suyun önemli bir rolü vardır. Yeterli su oranına sahip olmayan cilt, hücre içi suyunu kaybederek kurumaya başlayacaktır. Eklemlerin rahat hareket etmesini sağlayan sinoviyal sıvının yeterli düzeyde kalmasında su tüketiminin önemi büyüktür.

Ne kadar su tüketmeliyiz?

Vücutta oluşan zararlı maddelerin atımını sağlamak ve vücut sıvı dengesini koruyabilmek için 8-10 bardak (2.5 litre) su tüketilmesi önerilmektedir. Vücutta enfeksiyon varlığında, ishal ile su kaybedildiğinde, sıcak havalarda, egzersiz ile terlemeye bağlı su kaybı yaşandığında ve böbrek taşı oluşumu gibi durumlarda su tüketimi daha da önem kazanmaktadır. Yetersiz su tüketimi yaşam kalitesini ve sağlığı olumsuz yönde etkileyen birçok durumu beraberinde getirir. Halsizlik, ağız kuruluğu ve yorgunluk hissi yetersiz su tüketiminin ilk belirtileri olarak sayılabilir. Yetersizliğin artmasına bağlı olarak vücutta sıvı kaybı görülebilir ve bu durumda çok ciddi bir tablo ortaya çıkar. Bilinç bulanıklığı, kalp atım hızında artış, kas spazmları, böbrek fonksiyonlarının durması ve vücut iç sıcaklığının yükselmesi; sıvı kaybının ciddi boyutlara ulaştığını göstermektedir.

Yeterli su içtiğimizi nasıl söyleyebiliriz?

Yeterli sıvı aldığımızı bilmenin en kolay yolu idrar rengine bakmaktır.  Yeterince su içiyorsak, idrarımız berrak ya da açık/soluk sarı olacaktır.  Koyu sarı, yeterli su içmediğimiz anlamına gelir.  Yeterli su içenlerin genellikle barsak hareketleri daha rahattır.  Kabızlık, yeterli su içmediğimiz anlamına gelebilir.

Su tüketimini arttırmak için öneriler

Susamayı beklemeden su içme alışkanlığı kazanın. Çalışma ortamınızda, evde, aracınızda, çantanızda her zaman su bulundurun.

Suyunuza farklılık katın:  Suyunuzu elma dilimleri, kabuk tarçın, limon ve portakal dilimleri ekleyerek lezzetlendirmeyi deneyin. İdrara çıktıktan sonra su tüketme alışkanlığı geliştirin. Egzersiz sonrası su tüketmeyi unutmayın. Özellikle sıcak havalarda bol su tüketmeyi ihmal etmeyin.

Bir hatırlatma: Günlük yaşamda sıklıkla tüketilen çay ve kahve de büyük oranda su içermektedir. Fakat bu içeceklerin aynı zamanda diüretik, yani vücuttan su atıcı etkileri olduğunu unutmamalıyız. Bu nedenle su ihtiyacımızı bu içecekler yerine doğrudan su ile sağlamalıyız. Yemeklerden 30-45 dakika önce içilen 1-2 su bardağı su sindiriminize yardımcı olur ve açlık hissinizi azaltarak da az yememize neden olacaktır.





YORUMLAR

Henüz Yorum Eklenmemiştir.Bu Haber'e ilk yorum yapan siz olun.

YORUM YAZ



5 + 8 =

YAZARIN DİĞER YAZILARI

HABER ARA
Henüz anket oluşturulmamış.
SON YORUMLANANLAR HABERLER
ÇOK OKUNAN HABERLER
VİDEO GALERİ
FOTO GALERİ
GÜNDEM'DEN BAŞLIKLAR
YUKARI