Bugun...
KARAYOLU – DEMİRYOLU – SU YOLU ULAŞIM ÇEŞİTLERİ.


Hikmet Sivri Köşesinin Adı
hikmetsivri@batikaradenizekspresgazetesi.com.tr
 
 

İhtiyaçlar; insanları, kolaylıkları sağlayan makine-vasıta-alet-edavat icadına ve üretimine yönlendiriyor.

Gelişen ve zenginleyen, Dünya ve Ülkemizde de, birçok imalat ve üretimler gündeme geliyor. 

Raylı sistemler ve ulaşım vasıtaları, toplu taşıma sistemleri ile ilgili, İstanbul CNR Fuar merkezinde yapılan fuarda, katılımcı yerli ve yabancı firmaları detaylıca inceleme ve bilgiler topladım.

Ülkemizin son yıllarda raylı ulaşım sistemlerine, HIZLI TREN – YÜKSEK HIZLI TREN – METRO – TRANVAY – RAYBÜS gibi toplu ulaşım vasıtaları konularında yaptığım incelemelerde, konunun Ülkemizde çok geç kalındığını daha iyi anladım.

Uzun yıllardan beri; Ülkemizde, Lokomotif – Raybüs – küçük motorlu ve motorsuz raylı ulaşım vasıtaları – yataklı, kuşetli, pulman koltuklu yolcu vagonları -  banliyo vagonları - konferans ve toplantı türü vagonlar -  yemekli restoran vagonlar - jeneratör vagonları -  kuru yük vagonları – frigofirik soğutucu vagonlar - sıvı taşıma tanker vagonları – çok çeşitli maksat ve kullanımlara göre üretilen vagonlar, Adapazarı, Eskişehir, Sivas TCDD Fabrikalarında üretilmektedir. 

TÜLOMSAŞ Eskişehir tesislerinde; 2400 HP gücünde dizel lokomotif motorları, 650 KW gücünde DC cer elektrik motorları, lokomotif ve vagon bojileri, 2100 KW gücünde AC/DC redresör, lokomotif ve vagon elektrik donanımları, 24000 lik lokomotif, 40000 lik elektrikli lokomotifler, çeşitli vagonlar, vagon kantarları, TCDD işletmeleri tesislerinde kullanılan takımlar, torna kalemleri, freze bıçakları ve benzeri alet ve makineler ve benzeri demiryolu malzemeleri üretilmektedir. Ülkemizde bulunan kamu ve özel sektör fabrikalarını ve üretimlerini, görmek, bilmek öğrenmek, insana mutluluk vermekte… 

Fuarda; KARDEMİR A.Ş. STANDINDA, Kardemir’in yaptıklarını, yapmayı planladıklarını, KARABÜK ÜNİVERSİTESİ, RAYLI SİSTEMLER MÜHENDİSLİĞİ, çalışma ve uygulamaları ile ilgili bilgilendim. 

Ülkemizde; kamu kurumu olarak faaliyetlerini sürdüren, Adapazarı Vagon Fabrikasının (TÜVESAŞ)  çalışmalarını ve üretim programlarını inceledim ve Adapazarı’na giderekte, fabrikada üretilen yüksek hızlı trenleri inceledim. Yapılanları gördüğümde göğüsüm kabardı. Saatte 320 kilometre hıza çıkabilen yüksek hızlı trenlerin ve ileri aşamalarda, saatte 450 kilometre hıza ulaşabilenlerin de yapılacağını öğrendim.

1974 yılında makine mühendisi olarak çalıştığım, eski adı ELMS Eskişehir Lokomotif ve Motor Sanayi olan, Yeni adı TÜLOMSAŞ Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayi olan, (KİT) tesisin fuar standını gezdiğimde yapılan yeni üretimleri ve hedeflediklerini gördüm ve inceledim. Gördüklerim gerçekten çok güzel ve gurur vericiydi. 

Özel sektörün, raylı sistemler ile ilgili ürettiklerini gördüm, gerekli incelemelerde bulundum, doğrusu çok gururlandım.

Tahminlerimin üzerinde yapılan, ve planlananları görmek beni çok mutlu etti.

Dış ülkelerden, Ülkemizde üretim yapan, devlet ve özel sektör fabrikalara siparişlerin verilmesi, siparişlerin, kapasitelerimizin çok üzerinde olması, beni hayli mutlu etti. 

Karabük Üniversitesinin, ben de varım der gibi bulunması, Kardemir’in demiryolu malzemeleri, vagon üreteceğini söylemesi büyük ilgi çekiyordu.

Kardemir A.Ş. - Türkiye Demir ve Çelik İşletmeleri olduğu dönemlerde, RAY-SELET-ÇELİK TRAVERS-CEBİRE-ERGO-KREPO-BLON-TRİFOR-CİVATA-SOMUN gibi, demiryolu malzemelerini üretmekteydi.

Karabüklülerin, Türkiye Demir ve Çelik İşletmeleri, Karabük Demir ve Çelik Fabrikalarının, kuruluşundan, özelleşesiye kadar ürettiklerini bilmesi, hatta Kardemir A.Ş. yöneticilerinin ve çalışanların öğrenmesi gerekmektedir.

Hatta, kuruluşundan günümüze kadar olan ürünlerin bir sergisinin yapılması gerekmektedir.

İşte şimdi, KARDEMİR A.Ş. piyasanın ihtiyacı olan raylı sistemlerin malzemelerini, KARABÜK ÜNİVERSİTESİ’NİN katkıları ve yönlendirmeleri, bilgilendirmeleri ve projelendirmeleri ile yapılacak olması, üniversite – sanayi işbirliğinin örnekler oluşturmasına vesile olacaktır. Gurur verici bu ve benzeri teşebbüslerin ve uygulamaların başarılarının devamını dilemekte bizlerin boynunun borcudur. 

Raylı sistemlerin yaygınlaşması ile, RAYBÜSLERE olan ihtiyaçlar da artmaktadır.

Ülkemizde üretilen RAYBÜSLERİN yıllık üretim miktarlarının, ihtiyaca cevap verebilecek sayıya çıkarılması gerekmektedir.

Raybüs kullanımı, şehir içi ve şehirlerarası yolcu taşımacılığında, ekonomik ve pratiklik getirmektedir.

Raylı sistemlerin üretim ve uygulamaları büyük bir hızla ilerlerken; Ülkemizin en önde gelen ulaşım vasıtalarından olan ANFİBÜS lerin de, imalatının, üretiminin ve kullanımının başlatılması gerekmektedir.

İnsanların kolay, rahat, konforlu bir şekilde ulaşım ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri için, barajları, gölleri, göletleri, akarsuları, nehirleri, koyları ve körfezleri bulunan ülkemizde, ANFİBÜSLERE OLAN İHTİYAÇ HER GEÇEN GÜN ARTMAKTADIR…

ANFİBÜS: karayolunda, baraj, göl, gölet, akarsu, nehir, koy, körfez gibi  su içinde gidebilen, otobüs görünümlü vasıtalardır.

Ulaşım vasıtalarının çeşitlendirilmesi, ulaşımda engel gibi görülen engellerin aşılması, kolay ve ekonomik ulaşımın sağlanması için ihtiyaç görülen yerlerde kullanılması amacıyla Ülkemizde, ANFİBÜS imalatına – üretimine başlanması gerekmektedir.

Otobüs – minibüs – otomobil yapımında dünyaca tanınan Bursalı üreticilerin, en kısa zamanda ANFİBÜS ÜRETİMİNE GEÇMESİ VE ÜLKEMİZ İNSANLARININ HİZMETİNE SUNULMASI, KONU İLE İLGİLİ YASALARIN DA BİR AN ÖNCE ÇIKARILMASI GEREKMEKTEDİR.

Bu ve benzeri ihtiyaçların karşılanması için, sanayicilerimize, üreticilerimize, imalatçılarımıza, müteşebbislerimize, büyük görevler düşmekte ve hükümetlerce de, bu ve benzeri konularda teşvikler verilmesi, yasal düzenlemelerin yapılması gerekmektedir.

Ülkemizde; üretimler ve yeni yapılanmalar ile ilgili engellemeler kaldırılarak, günün ihtiyaç ve icaplarına göre hızlı bir şekilde yasal düzenlemelerin yapılması gerekmektedir.

HİKMET SİVRİ

GENEL BAŞKAN 

TÜMBEYDER

TÜM BAĞ KUR EMEKLİLERİ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ





YORUMLAR

Henüz Yorum Eklenmemiştir.Bu Haber'e ilk yorum yapan siz olun.

YORUM YAZ



9 + 7 =

YAZARIN DİĞER YAZILARI

HABER ARA
Henüz anket oluşturulmamış.
SON YORUMLANANLAR HABERLER
ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
VİDEO GALERİ
FOTO GALERİ
GÜNDEM'DEN BAŞLIKLAR
YUKARI